۱۹ مهر ۱۳۹۹، ۱۵:۵۶

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

پشت جبهه سلامت چه خبر است؟/ مستندی درباره شیوع کرونا

پشت جبهه سلامت چه خبر است؟/ مستندی درباره شیوع کرونا

مستند «پشت جبهه سلامت» به کارگردانی سید مهدی مؤیدی با موضوع بازنمایی نقش کلیدی تولیدکنندگان مواد اولیه منسوجات نبافته در تامین ماسک و لباس پزشکی کشور ساخته شده است.

مهدی مویدی تهیه کننده و کارگردان مستند «پشت جبهه سلامت» درباره این اثر تولیدی جدید شبکه مستند کرونا">در گفتگو با مهر گفت: در زمان آغاز بحران و شیوع گسترده ویروس کرونا در دنیا، کشور ما ایران از نخستین کشورهایی بود که با این بیماری ناشناخته سال ۲۰۱۹ مواجه شد، این مواجهه زود هنگام به نسبت برخی از کشورهای اروپایی و آمریکا باعث شد تا کشورهایی که مناسبات کینه توزانه‌ای با ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران داشتند با نگاهی غرض‌ورزانه در رسانه‌هایشان به این رویداد بنگرند و این نگاه تا جایی ادامه یافت که شیوع این ویروس در ایران را به باورهای دینی ایرانیان نسبت دادند.

وی ادامه داد: با این حال در همان روزهای نخست شیوع ویروس در ایران، مردم ایران و نهادهای مختلف مردمی مانند بسیج، هلال احمر، سازمان‌های مردم نهاد و گروه‌های جهادی با یک همکاری و همدلی که نظیر آن در هیچ کجای دنیا دیده نشده بود دست به دست هم دادند و با ایجاد کاروان‌های ضد عفونی معابر و اماکن عمومی و نهضت تولید ماسک و اقلام ضروری مبارزه با ویروس کرونا، یگانگی و همدلی خود را به جهانیان نشان دادند.

مویدی اظهار کرد: بدیهی است که اگر کشور ایران برای کادر درمان و مردم به میزان کافی ماسک و لباس حفاظت پزشکی تولید نمی‌کرد شاید در کشور اوضاع نسبت به امروز متفاوت بود و عبور از موج نخست شیوع ویروس کرونا با تلفات بسیار بیشتری همراه بود. باید بدانیم این کنترل به نسبت موفق در مقایسه با دیگر کشورهای توسعه یافته، در کنار وحدت و همدلی مردم عامل دیگری هم داشت که در گرماگرم فعالیت‌های رسانه‌ای برای بازنمایی مشارکت مردم در تولید، بسته بندی و توزیع ماسک هرگز دیده نشد.

این کارگردان ادامه داد: تولید ماسک و لباس پزشکی در کشور نیاز به داشتن مواد اولیه‌ای دارد که اگر این مواد اولیه در دسترس نباشد امکان تولید این محصولات هرگز وجود ندارد. خاطرمان هست که اخبار دزدیده شدن محموله ماسک و مواد ضد عفونی کننده کشور آلمان توسط آمریکا، و چند مورد سرقت محموله‌های بهداشتی در دنیا چه موجی از شگفتی را ایجاد کرد که مهمترین دلیل آن، کمبود مواد اولیه‌ای بود که حتی کشور به ظاهر قدرتمندی چون آمریکا به شدت با آن مواجه بود.

مویدی درباره این مستند اظهار کرد: این مستند ساخته شد تا دلیل اینکه چرا در کشور ایران چنین صحنه‌هایی دیده نشد را برای مردم بازنمایی کند و آنچه که در پشت جبهه سلامت کشور اتفاق افتاد را به تصویر بکشد.

تهیه کننده «پشت جبهه سلامت» در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: دولت و دستگاه‌های اجرایی باید بدانند که بخش خصوصی فقط به منافع خود فکر نمی‌کند بلکه تولید کنندگان زیادی هستند که رنج و مشقت تولید را به جان می‌خرند تا برای مملکت خود کار کنند و چنین صنایع زیر ساختی و پایه‌ای که با سرمایه گذاری بخش خصوصی راه اندازی شده است می‌تواند در بحران‌های بزرگ گره‌گشای کشور باشد.

«پشت جبهه سلامت» تولید شبکه مستند سیماست که امروز ساعت ۱۸ از شبکه مستند پخش می‌شود و بازپخش آن فردا یکشنبه ۲۰ مهر ساعت ۱۲:۳۰ خواهد بود.

کد خبر 5044700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha